ensl 00 386 40 418 554

Socialistična diskoteka: zgodovina elektronske glasbe v Jugoslaviji (2. del)

V tem besedilu vam predstavljamo nekatere izmed najbolj zanimivih jugoslovanskih elektronskih biserov, ki jih najdete na različnih (re)izdajah pri nas in po svetu. Prvi del članka si lahko preberete tukaj.

 

Slovenske električne sanje

Ko govorimo o slovenski elektroniki zgodnjih osemdesetih prejšnjega stoletja, je poleg siceršnjih underground herojev nujno upoštevati tudi pionirsko vlogo Mihe Kralja, ki je množicam predstavil lokalne instrumentalne sintetizirane popevke. Kraljeve velike plošče, Andromeda (1980), Odyssey (1982) in Electric Dreams (1985), pod očitnim vplivom del ustvarjalcev tipa Vangelis in Jean Michel Jarre, so se prodajale v desettisočih izvodih.

Miha Kralj – Andromeda (Slovenija, 1980)

Kralj je z naslovno skladbo z albuma Andromeda tudi poskrbel, da je na milijone televizijskih gledalcev, ki so v osemdesetih vsakoletno spremljali prenos smučarskih skokov iz Planice, to elektronsko melodijo vzelo za svojo. Za namček je produciral tudi skladbe za Cice Mace, srbsko najstniško disco-pop dekliško skupino iz zgodnjih osemdesetih. Vključno s tole vokalno različico inštrumentala Embrio s plošče Andromeda:

Cice Mace – Foto Model (Srbija, 1981)

 

Medtem ko Borghesia, Laibach, Marzidovšek in ostali glede na svoj glasbeni (in vizualni) pristop upravičeno veljajo za inovativnejše od Kralja, ostaja Kralj vendarle velikan slovenske (in jugoslovanske) sredinske ambientalne elektronike. Pred kratkim je bil o njem posnet dokumentarec, saj se je vrnil na koncertne odre in med drugim na eni izmed državnih proslav odigral tudi tole novo različico pesmi Zemlja kliče S.O.S.:

Miha Kralj – Zemlja kliče (Slovenija, 1985/2019)

 

Taprava elektronika

Že v zgodnjih osemdesetih je bilo jasno, da nekateri v Jugoslaviji elektronike nimajo le za modno muho. Željko Luketić pravi, da je prva jugoslovanska zasedba, ki se je odločila za ustvarjanje izključno elektronske glasbe, kakor jo razumemo danes, beograjska Kozmetika. Čeprav so na svojem avtorskem materialu delali že od poznih sedemdesetih, je zaradi spleta nesrečnih okoliščin njihov prvi in zadnji album ugledal luč sveta šele leta 1983. Zaenkrat, žal, še nimamo na voljo njihovih zgodnejših še neizdanih komadov.

Imamo pa kakovostne izvirne posnetke drugih elektronskih producentov, ki so izšli na različnih kompilacijah in izdajah ali pa jih najdemo (zaenkrat) samo na Youtubu. Pa jih nekaj poglejmo. Najprej komad iz leta 1982 z naslovom ‘TV’ zasedbe Beograd, ki veljajo za prve jugoslovanske elektronske glasbenike z uradno izdano ploščo.

Beograd – TV (Srbija, 1981)

 

Luketić je prišel tudi do izvirnih studijskih posnetkov kultne singlice Neka ti se dese prave stvari skupine Data iz leta 1984, ki jih je uvrstil na kompilacijo Electric Jugoton. Mnogi neizdani stari komadi in remiksi istega benda pa so se pred kratkim pojavili na veliki plošči Could You Find Your Analog Mind? založbe Discom. Na spletu lahko najdete tudi videospote za tako raznolike poskuse, kot sta italo disco štanca Soldier Boy in sint-pop Video Heroj.

Data – Video Heroj (Srbija, 1981)

Data – Soldier Boy (Srbija, 1985)

 

Eden izmed revolucionarnih stranskih projektov skupine Data je bil tudi The Master Scratch Band, elektro-breakbeat-hip-hop kolektiv, ki je leta 1984 uspel izdati prvo jugoslovansko hip-hop ploščo. Gramofonsko različico so poimenovali Degout, posneli pa so tudi danes ultra-redko kasetno izdajo, poimenovano The Breakwar, na kateri sta bila dva dodatna komada. Na kompilaciji Electronic Jugoton boste našli enega izmed njiju. (Opomba: v juliju 2020 je založba Fox & His Friends napovedala reizdajo albuma The Breakwar, tako da bo prvič v zgodovini na voljo kot vinilna plošča.) No preden pobrskate za ploščo, pa se lahko posvetite njihovemu videospotu za komad Computer Break:

The Master Scratch Band – Computer Break (Srbija, 1984)

 

Naslednja posnetka sta s kaset za aerobno vadbo koreografinje Vesne Mimica iz osemdesetih. Glasbo je napisal slavni hrvaški skladatelj Alfi Kabiljo. Mimogrede, kaseti se najdeta na bolšjakih in spletnih prodajalnah starih nosilcev zvoka, na novejših izdajah pa teh posnetkov zaenkrat ne boste našli. Je pa založba Fox & His Friends pred kratkim javnosti predstavila ploščo Kabiljove filmske in televizijske elektronske glasbe, naslovljeno Sex, Crime & Politics.

Vesna Mimica in Alfi Kabiljo – YU Aerobic br. 1 (Hrvaška, 1983)

Vesna Mimica in Alfi Kabiljo – YU Aerobic br. 2 (Hrvaška, 1984)

 

Ženske producentke

Je še kaj, kar bi si želeli ali priporočili za izdajo? Seveda. Še vedno čakamo tudi na cenovno dostopno kompilacijo jugoslovanskih elektroakustičnih in avantgardnih elektronskih skladb, ki so nastajale od poznih petdesetih let dalje. Ne bi se branili tudi reizdaj zgodnjih kaset Demolition Group, pa remixov italo-disko dueta Moulin Rouge in neizdanih zgodnjih sint-pop posnetkov ženskega benda Boye.

Boye – Ja sam radosna (Srbija, 1983)

 

In če že govorimo o ženskah – kako je bilo v Jugoslaviji z ženskimi producentkami? V prvem delu besedilo smo opozorili, da so vplivni moški na glasbeni sceni pogosto gojili predsodke do plesne elektronske glasbe. Često so ji odtegovali umetniškost in virtuoznost ter jo porivali v »žensko sfero«. Tako je bila disko glasba v resnih glasbenih časopisih praktično prepovedana, iz mnogih komadov, ki zdaj ponovno izhajajo na kompilacijiah, pa so se kritiki delali norca.

Zdi se, da žensk v jugo elektroniki domala ni bilo. Nekatere so sicer predstavljene na omenjenih izdajah in reizdajah, a gre za vokalistke in tekstopiske, ne pa za skladateljice. Tudi v avantgardni glasbi jih skorajda ni bilo. Ena od redkih izjem je srbska skladateljica Ludmila Frajt. Naj torej njena elektroakustična rariteta služi kot pomemben opomnik na nizko zastopanost žensk v produkciji elektronske glasbe.

Ludmila Frajt – Nokturno (Srbija 1976)

 

Kakorkoli obrnemo, lahko rečemo, da je jugoslovanska elektronska glasba doživela večkratno ponovno rojstvo. Za to je v veliki meri odgovoren internet, pa tudi Youtube razsvetljevalci, ki vztrajno odkrivajo domala pozabljene elektronske zaklade. Tako ni nenavadno, da cene originalnih plošč letijo v nebo.

Želimo si, da lahko ta kratka zgodovina služi nekaterim kot stroj za spodbujanje spomina, drugim pa kot uvod v odbite jugoslovanske elektronske komade, na katere je folk plesal v času socialističnega samoupravljanja.

 

Besedilo Gregor Bulc

 

Prevod: Jasmina Jerant

Naslovna podoba je last Fox & His Friends.

 

Vpišite svoj email