ensl 00 386 40 418 554

Elza Budau: arhitektka, ki je napisala 300 slovenskih zimzelenčkov

V slovenski prestolnici imamo koncertno prizorišče, ki ga je avstralski princ teme izbral za svoje glasbeno domovanje. Resnično. Poletno gledališče Križank na notranjem dvorišču nekdanjega samostana križniškega reda v središču Ljubljane je Nicka Cava tako očaralo, da je tam odigral večino svojih enajstih slovenskih koncertov. Govori se, da je Križanke hotel celo kupiti.

Prav nič čudno ni, da je bil eden od najbolj priznanih svetovnih glasbenikov tako navdušen nad tem prestižnim in popularnim prizoriščem za uprizoritvene umetnosti. Križanke so prelep prostor z dih jemajočo atmosfero, kjer se na prostem odvijajo intimni koncerti za občinstva, ki štejejo do dva tisoč ljudi. Ker pa ima prizorišče, ki poleg poletnega gledališča obsega tudi baročno Križevniško cerkev, Viteško dvorano in Peklensko dvorišče, status arhitekturnega in kulturnega spomenika državnega pomena, s prodajo Nicku Cavu seveda ni bilo nič.

 

Križank ne odlikuje le brezčasna arhitekturna lepota, posebno mesto imajo tudi v slovenski glasbeni zgodovini. Tu se je namreč odvila cela vrsta pomembnih dogodkov, med drugim Festival slovenske popevke, ki je imel v šestdesetih in sedemdesetih letih prejšnjega stoletja podoben zven in ugled kot Festival della Canzone Italiana v San Remu. Festival slovenske popevke je bil najbolj priljubljen v svoji prvi različici, torej med letoma 1962 in 1983. Med letoma 1998 in 2014 je njegov prestižni ugled precej opešal, leta 2016 pa je potekal pod imenom Dnevi slovenske zabavne glasbe.

Skozi vsa ta leta je z rekordnim številom napisanih besedil za pesmi, ki so bile predstavljene na festivalu in ki so sooblikovale žanr slovenske popevke, izstopala ena pesmopiska. Elza Budau (1941–) je avtorica več kot 1000 besedil slovenskih pesmi in šansonov. Od teh jih je več kot 300 postalo slovenskih zimzelenčkov, zato njihovo avtorico štejemo za eno največjih in najbolj produktivnih slovenskih pesmopisk vseh časov. Med zimzelene popevke Elze Budau spadajo:

Poletna noč v izvedbi Marjane Deržaj,

Pegasto dekle, ki jo tu poje hrvaška legenda Arsen Dedić,

Ti si moja ljubezen Elde Viler

in Brez besed, ki jo na Evrovizijski popevki leta 1966 odpela Berta Ambrož.

 

Ne gre prezreti dejstva, da je bila slednja povezana tudi s čisto pravo evrovizijsko afero. Leta 1966 je namreč Jugoslavijo na Evroviziji zastopala prav ta pesm, ki je bila obenem prva slovenska pesem kdajkoli odpeta na tem prestižnem mednarodnem tekmovanju. Pesem Brez besed se je uvrstila na sedmo mesto. Sedem let kasneje, leta 1973, so na Evrovizijski popevki zmagali Španci z Eres tú, a so se po razglasitvi rezultatov pojavile ene bolj druge manj glasne pritožbe, da gre za plagiat, in sicer prav naše popevke Brez besed. Podobnost je res očitna, predvsem ob poslušanju venčka skupine Perpetuum Jazzile, ene od najspektakularnejših ter najbolj poznanih vokalnih zasedb na svetu.

 

Elza Budau pa ni le produktivna pesnica in pesmopiska, je tudi romanopiska. Najbolj presenetljivo pa je, da je po izobrazbi arhitektka. Njeno zgodnje delo je bilo vključeno v razstavo Toward a Concrete Utopia: Architecture in Yugoslavia, 1948–1980, ki jo je leta 2016 organizirala najprestižnejša moderna galerija na svetu, newyorška MoMA. S svojo izrazito umetniško genialnostjo, ki presega kalupe in razmejitve, je Elza Budau ključno zaznamovala slovensko glasbeno zgodovino, nenazadnje pa tudi Križanke, ta zaščitni znak Ljubljane, ki si ga največja glasbena imena še vedno rada izberejo kot prizorišče za svoj nastop.

 

Besedilo: Jasmina Jerant

 

Prevod: Jaka Bulc

Naslovna fotografija Elze Budau: neznani fotograf
Fotografija Križank: Darinka Mladenović.

Vpišite svoj email